images (9)Η γύρη είναι η σκόνη των ανθέων των σπερματόφυτων φυτών, που κάνει την επικονίαση (σκόνισμα) στα φυτά και τα δέντρα να δένουν καρπούς με σπόρους, για να πολλαπλασιαζονται και να διατηρείται γενικά τη ζωή στη Γη. Και σ’ αυτή τη διαδικασία συμμετέχουν κύρια οι μέλισσες, που με το τρίχωμά τους, μεταφέρουν αυτή τη σκόνη της γύρης και κάνουν την επικονίαση.

(Αλλά η ανάλυση της Βιολογίας της γύρης ,που είναι πολύ ενδιαφέρουσα, δεν  περιλαμβάνεται στο περίγραμμα της μελισσοκομίας). Αυτή ενδιαφέρεται ειδικά για τη σύνθεση της γύρης, που είναι η βάση της ύπαρξής της .

Η γύρη, λοιπόν, περιέχει νερό 3-15% ,πρωτεϊνες και αμινοξέα 10-35%, ζάχαρα και άμυλο 3-8% και λιπαρές ουσίες 5-20%.

Το περίβλημα των κόκκων της είναι σπορογυρίνη και  το  ζωντανό κυτταρόπλασμά της περιέχει βιταμίνες, αυξητικές ουσίες, χρωστικά, ένζυμα και μεταλλικά στοιχεία.

Έχει ιδιαίτερη θρεπτική αξία ,αφού από τη γύρη των μελισσών μεταφέρονται στον ανθρώπινο οργανισμό ενεργά στοιχεία του φυτικού και ζωϊκού βασιλείου, που μπορούμε συνοπτικά να αναφέρουμε τα εξής:

Ι. Αμινοξέα: είναι βασικά συστατικά πρωτεϊνών,δηλαδή  χτίστες των μυών:  πρωτεϊνες 26,88% και 13% αμινοξέα (ξηρή γύρη). Δηλ. 20-22 είδη αμινοξέων. Αυτά υπάρχουν στις εξής τροφές: κρέας (μοσχάρι) 16,9 γραμμ. στα 100 γραμμ, αυγά 12,8 γραμμ. στα 100 γραμμ., τυρί 16,0 γραμμ. στα 100 γραμμ., γύρη ανάμεικτη 19,7 γραμμ. στα 100 γραμμάρια.

Άλλες επιστημονικές παραθέσεις για τα αμινοξέα: 100 γραμμ. γύρης, αμινοξέα όσα ½ κιλό μοσχάρι ή 7 αυγά και  30 γραμμ. μπορούν να καλύψουν τις ημερήσιες ανάγκες ενός ενήλικα σε αμινοξέα.

ΙΙ. Βιταμίνες: Στο γραμμάριο ώριμης γύρης:

Β1-θειαμίνη 9,2 χιλιοστόγραμμα

Β2-Ριβοφλαμίνη 18,5 χιλιοστόγραμμα

Β6-Πυριδοξίνη 5 χιλιοστόγραμμα

Νικοτινικό οξύ 200 χιλιοστόγραμμα

Παντυθεϊκό οξύ 300-500 χιλιοστόγραμμα

Αλλά η γύρη περιέχει και Ρουτίνη (δηλ. βιταμίνη R ή Ρ, που είναι γλυκοζίτης). Βρέθηκε στα άνθη του φυτού Ρούτα Γκραβιόλενς το 1942  και  ότι  ενδυναμώνει το τριχοειδές σύστημα του ανθρωπινου οργανισμού, σε άνθρωπο 75 κιλών και δόση 2,8 χιλιοστόγραμμα. Και σε περιπτώσεις αιμορραγιών βοηθά στην πήξη του αίματος, χαμηλώνει τους ρυθμούς της καρδιάς και προστατεύει τις επίτοκες και τα μωρά από μηνιγγικές αιμορραγίες..Και καμμία τοξική δράση δεν διαπιστώθηκε στη γύρη.

Γενικότερα: η γύρη περιέχει  ποικίλες  βιταμίνες, που εξασφαλίζουνένα  βασικό και ισοροπημένο βιταμινούχο εφοδιασμό στον οργανισμό, όταν χρησιμοποιείται συμπληρωματικά σε μια κανονική και υγιεινή δίαιτα Και υπερέχει, από την κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων μιας και μόνης βιταμίνης ,όπως διαπιστώθηκε.

ΙΙΙ. Ζάχαρα: Η γύρη περιέχει αρκετές ποσότητες γλυκοζιτών, γιατί εκτός από την δική της περιεκτικότητα ,προσθέτουν και οι μέλισσες για να συγκολλήσουν τους γυρεόκοκκους μεταξύ τους, όπως λιγότερο νέκταρ και ζάχαρα γλυκόζης και φρουκτόζης σε ποσότητα 3-8%.

IV. Χρωστικές: Λίγες, έχουν απομονωθεί.

V. Ένζυμα: Αλυμάση, καταλάση, κοζυμάση, κ.λ.π. ωφέλιμα για τον ανθρώπινο οργανισμό.

VI. Λιπαρές ουσίες: 5-20% ακόρεστα λίπη, που σε συνδυασμό με διάφορες βιταμίνες ,που προστατεύουν από την αρτηριοσκλήρυνση.

VII. Μεταλλικά και Ανόργανα Στοιχεία: συνολικά 14 είδη, όπως Κάλλιο,  Μαγνήσιο κ.λ.π. μέχρι Χαλαζία και Νάτριο, χρήσιμα στον μεταβολισμό, που δρουν σαν καταλύτες  της μετατροπής της τροφής σε αφομοιώσιμη ύλη.

Η γύρη συλλέγεται με γυρεοπαγίδες στην είσοδο της κυψέλης και υπάρχουν διάφοροι τύποι, αφαιρούνται ξένα σώματα, ξηραίνεται, αλέθεται, κοσκινίζεται και αποθηκεύεται.

Συσκευάζεται σε κοκκώδη μορφή, σε σκόνη, ταμπλέτες, κάψουλες.

Χρήση της γύρης:

  • Κρυολογήματα και γρίπη
  • Αλλεργικό συνάχι, άσθμα, αλλεργίες
  • Δύναμη για αθλητές
  • Προστάτη, προστατίτιδα
  • Ρευματισμοί και αρθρίτιδα
  • Τριχόπτωση
  • Δέρμα
  • Παθήσεις από συκώτι
  • Γυναικεία προβλήματα: Προβλήματα εμμηνόρροιας
  • Κλιμακτήριο
  • Νοητικές ικανότητες: Ευεξία
  • Ευφορία
  • Αναζωογόνηση και ανδρισμό
  • Σεξουαλική ικανότητα
  • Ανακούφιση της κόπωσης
  • Όρεξη και αύξηση βάρους
  • Παιδιά
  • Στρες, άγχος
  • Κατάθλιψη
  • Όραση
  • Εντερικά
  • Πάρκινσον
  • Εγκεφαλικές διαταραχές.

 

ΔΟΣΟΛΟΓΙΕΣ ΓΥΡΗΣ

Δεν είναι τροφική βόμβα, αλλά αυξάνει το μεταβολισσμό  ( ατελείωτων αλυσιδωτών αντιδράσεων στον οργανισμό). Προσφέρει ότι καλύτερο έχει στην διάθεσή της η φύση.

Οι νύμφες των μελισσών αυξάνουν το βάρος τους κατά 1.500 φορές σε 6 ημέρες.

Είναι ισορροπιστής και ρυθμιστής του οργανισμού. Καταναλώνεται όλη τη διάρκεια του έτους, χωρίς κάποια παρενέργεια, αλλά καλύτερα σε περιπτώσεις αλλαγής εποχών.

Δόσεις ημερήσιες για 4-6 εβδομάδες με άδειο στομάχι δηλ. πρωί ή πριν τα γεύματα ένα τέταρτο μέχρι μισή ώρα. Μία κουταλιά να κρατηθεί στο στόμα (να σαλιώσει ) ή με λίγο νερό αν χρειασθεί, ή αλεσμένη, ή με ανάμειξη  της δόσης με μέλι, σε αναλογίες 1 με 2 μέλι., 15-20 γραμμ. ημερησίως. Αν αλέθεται 15 γραμμ. θεραπευτική δόση με συμβουλή γιατρού, για δόση 32 γραμμ. την ημέρα. Παιδιά 10-12 χρόνων η μισή της κανονικής:

Α) 3-5 χρόνων 12 γραμμ./μέρα

Β) 6-12 χρόνων 16 γραμμ./μέρα

Γ) Για όλες τις άλλες ηλικίες 20 γραμμ./μέρα

Δ) Για κουρασμένους οργανισμούς 32 γραμμ./μέρα.

Αλλά και αν ακόμα η γύρη δεν είχε κανένα από τα άλλα ζωτικά στοιχεία που αναφέρθηκαν στα προηγούμενα και μόνο για το λόγο ότι περιέχει τη Ρουτίνη στην σύνθεσή της, θα μπορούσε κάλλιστα να χρησιμοποιείται μία κουταλιά του τσαγιού και μόνο για το δυνάμωμα των τριχοειδών αγγείων.

Υπάρχουν γύρω στις 600.000 χιλιόμετρα τριχοειδών αγγείων, στον καθένα μας, που αν μπαίνανε σε μια γραμμή, αυτή θα είχε μήκος συνολικά κάπου :το μία και μισή φορά το γύρο της γης.

Η Ρουτίνη θα βοηθούσε να μειώσει τη λάσπη που συσσωρεύεται σ’ αυτούς τους αγωγούς (των τριχοειδών αγγείων), σαν αποτέλεσμα των γηρατειών, του στρες, της μοντέρνας ζωής, των τροφών, του αέρα, των φαρμάκων και του μολυσμένου περιβάλλοντος. Και πρέπει να θυμόμαστε ό,τι: ένα ελάχιστο φράξιμο σε ένα και μόνο σημείο αυτών των χιλιάδων χιλιομέτρων αγωγών στον εγκέφαλο, θα μπορούσε να προκαλέσει μερική ή ολική παραλυσία για το υπόλοιπο της ζωής ή και θάνατο.

Και μια και οι καρδιοπάθειες είναι ένας συνηθισμένο αίτιο θανάτου στις μέρες μας, (1 στους 5 και κανείς δεν μπορεί να εξασφαλίσει ,ότι εξαιρούμαστε από την περίπτωση του μελλοντικού υποψηφίου), πρέπει να σκεφθούμε ότι η γύρη, για τον καθένα είναι ζωντανή ανάγκη, ιδιαίτερα για όσους είναι πάνω από 40 χρόνων, για να τη χρησιμοποιήσουν σαν προφυλακτικό μέσο.

ΠΗΓΗ: Σύγγραμμα: Γύρω από τη Γύρη, 1987, Θανάση Μπίκου, Γεωπόνου, Εκδόσεις Ψυχάλου: Χαριλάου Τρικούπη 56-58 – Αθήνα, τηλ. 210-3834254,( Επιλεγμένη απόδοση tomelissi.wordpress.com 26/11/2013).

Advertisements